tiistai 19. toukokuuta 2009

Eilen metsässä

Eilen menin metsään ihailemaan kangasvuokkoja. Kangasvuokko on hyvin harvinainen ja rauhoitettu kasvi, joten sitä ei saa poimia. Se kasvaa Kaakkois-Suomessa.
Samalla poimin korvasieniä. Korvasieni on erittäin herkullinen , mutta myrkyllinen sieni. Se on ryöpättävä kolme kertaa.

Keväällä koivuissa on pienet lehdet, koivut ovat hiirenkorvalla.

Taivas oli huikaisevan sininen ja ilma lämmin.

Sanoja:
ihailla, ihailen, ihailevat = admire
kangasvuokko = (latinaksi) pulsatilla vernalis
harvinainen, harvinaisen, harvinaista = rare
rauhoitettu, rauhoitetun, rauhoitettua = protected, preserved
poimia = pick, gather
korvasieni = (latinaksi) gyromitra esculenta
herkullinen = delicious
myrkyllinen = poisonous
ryöpätä, ryöppään, ryöppäävät = kiehauttaa/keittää kuumassa vedessä
koivu = birch
lehti, lehden, lehteä = leaf
puut ovat hiirenkorvalla = puissa on pienet lehdet
taivas, taivaan, taivasta = sky
huikaista = dazzle

2 kommenttia:

paula kirjoitti...

Ostin viime syksynä jonkun vuokon, mutta nimilappu on hukassa. Kaunis kukka, kiitos että muistutit sen harvinaisuudesta.

kirlah kirjoitti...

Monet eivät tiedä, että kangasvuokkoa on edes olemassakaan. Kun menee länteen päin seuraavaan pitäjään, eivät ihmiset siellä enää tunne koko kasvia.