maanantai 31. elokuuta 2009

Pihlaja

Pihlajanmarjat ovat nyt kypsiä ja niitä on tänä vuonna runsaasti. Olen joskus tehnyt marjoista myös hyytelöä. Vanhan sanonnan mukaan pihlaja ei kanna kahta satoa: Jos on paljon marjoja, ei ole talvella paljon lunta.

Die Vogelbeeren sind reif und in diesem Jahr gibt es reichlich von ihnen. Manchmal habe ich auc Gelee aus den Beeren gemacht. Nach einer alten Redewendung trägt die Eberesche nicht zwei Ernten: Wenn es viele Beeren gibt, gibt es nicht viel Schnee im Winter.
Pihlaja on aina ollut pyhä puu. Se on myös Pohjois-Savon maakuntakukka.
Die Eberesche (oder der Vogelbeerbaum) ist immer ein heiliger Baum gewesen. Sie ist auch die Provinzblume der Provinz Nord-Savo.

2 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Taalla on myos paljon pihjalanmarjoja. Mutta viime talvena oli tavallista vahemman lunta. voisikohan sita sadon kantamista ajatella nainkin pain...

Kirlah kirjoitti...

Kappas vain, en ole koskaan ennen sitä noin päin ajatellutkaan, jospa se niin päin pitääkin paremmin paikkansa :)