torstai 17. syyskuuta 2009

Metsänantimia - Beute aus dem Wald

Viikonloppuna keräsimme myös sieniä. Nämä ovat suppilovahveroita.
Am Wochenende haben wir auch Pilze gesammelt. Das sind Trompetenpfifferlinge (cantharellus tubaeformis).
Puhdistettu saalis. Punaiset sienet eivät ole syötäviä, vaan ne kuivasin varastoon ja värjään niillä ensi kesänä villalankaa.
Die geputzte Beute. Die roten Pilze sind nicht zum Essen, sondern ich habe sie getrocknet und werde damit nächsten Sommer Wollgarn färben.
Luonnonantimia kuivurissa.
Wildwachsende Naturprodukte werden getrocknet.

9 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Ihania sienia!!! Menen viikon paasta Suomeen syyslomalle. Siella aitini on kerannyt paljon sienia koko syksyn. Saan kuulemma kasan niita mukaani tannekin. Siis aivan ihanaa.

Soili kirjoitti...

Valitettavasti en tunne sieniä. Olen joskus ollut ystävien mukana ja löysimme mm. kurttusieniä. Sen nyt kai sentään tunnistan jos löydän (jostain männyn läheltä...).

Kirlah kirjoitti...

Tuula: Minusta melkein suurempi riemu on niiden sienien kerääminen kuin syöminen. vaikka meillä olisi kuinka paljon sieniä jo varastossa, on pakko päästä syksyisin metsään, kun on hyviä ilmojakin.

Soili: minä olen oppinut tuntemaan paljon sieniä ja keräämme monenlaisia, mutta tuollaista kurttusientä en tunnekaan. Liekö edes syötävä.

Soili kirjoitti...

On se ruokasieni...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kurttusieni

Kirlah kirjoitti...

Soili: no niin, Suomessa siis harvinainen. Ei ihme, että tuntui vieraalta, on siellä metsässä tuon tapaisia muita, mutta riittää syömistä näissä taatuissakin lajeissa.

Yaelian kirjoitti...

Upean näköinen sienisaalis! Mikä noiden punaisten värjäävien sienten nimi on?

Kirlah kirjoitti...

Yaelian: ne ovat veriseitikkejä. vaikka monet seitikit ovat erittäin myrkyllisiä, nämä eivät ole myrkyllisiä.

Yaelian kirjoitti...

Kiitos tiedosta:-)

Leena Lumi kirjoitti...

Ah!, onko mikään niin herkllista kuin suppilovahveromuhennos.

Luonnonvärit ovat kuin toisesta maailmasta. Olen nähnyt luonnonvärilangoista tehtjä neuleita ja ne ovat omaa luokkaansa niin esteettisesti kuin hinnallisesti.