sunnuntai 13. syyskuuta 2009

Puolukassa - Preiselbeeren pflücken

Syksy on kiireistä aikaa maalla. Silloin pitää käydä myös marjassa. Tänä vuonna on metsässä paljon puolukkaa.

Der Herbst ist hektische Zeit auf dem Lande. Dann muss man auch Beeren pflücken. Dieses Jahr gibt es tonnenweise Preiselbeeren im Wald.
Palleroporonjäkälää keräsin myös. Jouluna käytän sitä joulukoristeisiin ja kukka-asetelmiin.
Ich habe auch Rentierflechte (cladonia stellaris) gesammelt. Zu Weihnachten benutze ich sie dann zu Dekorarionen mit Blumen und Kerzen.
Marjaa oli nyt niin paljon, että saimme kaiken tämän 50 neliömetrin alueelta.
Jetzt gibt es so viel Beeren, dass wir alles von einem Gebiet von nur 50 Quadratmetern bekommen haben.
Vatkattu puolukkapuuro on myös niitä sesonkiruokia, joita teen vain kerran vuodessa.
Aus Preiselbeeren habe ich geschlagene Rote Grütze mit Griess gekocht. Auch das gehört zu den Saisonspeisen, die ich nur einmal im Jahr mache.

5 kommenttia:

Allu kirjoitti...

Lecker! Mein Vater hat mir früher mit der Post Preiselbeeren nach Deutschland geschickt, aber leider lebt er nicht mehr.
Näin, että sulla on linkki Suomilokki-blogiin. Oletko lukenut http://myyratohtori.wordpress.com/? Se on todella kiva saksankielinen blogi saksalaisperheen elämästä Suomessa.

Kirlah kirjoitti...

Lebensmittel mit der Post zu schicken ist wohl eine Herausforderung, aber schön, wenn die Beeren noch gut waren.

Mitä tuohon mainitsemaasi blogiin tulee, löysin sen eilen illalla, kuten tuon linkittämänikin. En vain vielä ehtinyt linkittää.

Soili kirjoitti...

Saksassa ei vuosikymmeniin ollut saatavana puolukoita, nykyään niitä löytyy esim. pakasteena. Niinpä tein vatkattua marjapuuroa kirsikkamehusta. Myös kuivatuista luumuista tulee hyvää, pari tippaa sitruunamehua joukkoon.

Yaelian kirjoitti...

Vadelmista tein joku aika sitten,kun pyydettiin tekemään vieraspostaus täkäläiseen,englanninkieliseen blogiin. Oli muuten tosi hyvää;en ollut vuosiin tehnyt marjapuuroa ja puolukoitahan täältä ei löydy!

Kirlah kirjoitti...

Soili ja Yaelian: Minusta tuntuu, että vatkattu marjapuuro tulee melkein parempaakin muista marjoista kuin puolukasta. Puolukkapuuro on niin hapokasta, että tuntuu että suu turpoaa puuron syönnin jälkeen.

Teimme eräänä päivänä myös höyrytettyä puolukka-omenamehua. Tosi hyvää vaihteeksi. Mehussa on puolukan hyvä maku, mutta liika kirpeys ja hapokkuus häviää. Höyrytetty omenamehu taas yksinään olisi liian laimean ja mitättömän makuinen.