torstai 17. joulukuuta 2009

Pikkujoululahjoja - Vorweihnachtsgeschenke

Iltapäivällä oli kunnan kaikille työntekijöilleen tarjoama jouluruokailu, tyypillisiä jouluruokia: Silliä, lohta, sienisalaattia, kurkkusalaattia, rosollia, muita salaatteja, kinkkua, karjalanpaistia, laatikoita... Juomana kotikaljaa ja jälkiruoaksi kahvia ja pipari.

Am Nachmittag hatten wir Weihnachtsessen, das die Gemeinde jedes Jahr allen ihren Angestellten anbietet: Hering, Lachs, Pilzsalat, Gurkensalat, Salat aus Roten Beten und Mohrrüben, andere Salate, Schinken, Karelischen Fleischtopf, Aufläufe... Zum Trinken hausgemachtes Malzbier, zum Nachtisch Kaffee und Pfefferkuchen.
Opettajainhuoneessa oli pikkujoulu. Hyvää syötävää, ja jokaisen piti tuoda pieni lahja. Ideana oli, että se ei ole mitään uutta eikä kallista vaan kierrätettyä tai itse tehtyä.

Im Lehrerzimmer hatten wir Vorweihnachtsfest. Etwas Gutes zum Essen, und jeder sollte ein kleines Geschenk bringen. Die Idee war, dass es nichts Neues oder Teures wäre, sondern wiederverwertet oder selbstgemacht oder gebastelt.

Minä sain lahjapaketista nämä lapaset ja suklaata. Vain yksi suklaa on jäljellä, muut olen syönyt!
Mutta kukaan ei tiedä, keneltä paketit ovat. Se jää salaisuudeksi.
Ich bekam aus dem Paket diese Fausthandschuhe und Schokolade. Nur eine Schokolade ist übrig, die anderen habe ich schon gegessen. Niemand weiss, von wem die Pakete sind. Das bleibt ein Geheimnis.

4 kommenttia:

Yaelian kirjoitti...

Ihanat lapaset! Minusta tuo tapa,että tuodaan nimettömiä paketteja jotka jaetaan tuojien kesken on kiva tapa:-)

Allu kirjoitti...

Sowas nennt man in Deutschland wichteln.
http://de.wikipedia.org/wiki/Wichteln

Äijänkäppyrä kirjoitti...

Yritin taas kirjoittaa saksaksi. Onnistui taas epä. En millään voi muistaa v/w tai sch -käyttöä. Mielessäni soljuu vähäinen saksa, pienenä puheena.
Olin sanomassa, että tässä maassa joulu, kerst, cristmas ja kuinka se vainacht sitte kirjoitetaankaan, on pikkujuhula. Jonkun pyhän (sint, saint, st)olemuksen juhulat on tärkiämpiä ku pukkijuhulat.
On täälä silti parvekkehehin hirtettyjä pukkia ja lampuusta tehtyjä pukin poroja.
Mummiälestä vilikkuvat valot ei välttämäti tua joulurauhaa.

Kirlah kirjoitti...

Yaelian, se jännityshetkihän siinä on tärkein, ja on niitä lahjan sisältöjä kiva keksiäkin.

Allu: Danke, ich habe nur Wichtelmännchen gekannt.

Äijänkäppyrä: kuulin hiljattain, että Espanjassakin, roikkuu kaikenlaisia hirtettyjä joulupukkeja.
Eivät ne vilkkuvalot vanhemmalle sukupolvelle tuokaan joulua, mutta nuoret haluavat.