perjantai 29. toukokuuta 2009

Kevätretki

Olimme oppilaiden kanssa höyrylaivalla retkellä.
Aurinko paistoi, taivas oli kirkas ja järvi kaunis. Puiden takana näkyy kirkko.
Matkakohteena oli museotila. Oppilaat voikukkapellossa, onnellisina, kun oli lämmin.

torstai 28. toukokuuta 2009

Perunanistutus

Tyttären kissat ovat meillä taas hoidossa. Ulkona ne syövät heti ruohoa.
Tässä laitetaan lisää perunaa maahan. Kuokalla kaivetaan vako.
Sitten kylvetään apulantaa vakoon ja perunat istutetaan 30 senttimetrin välein. Ja taas kuokalla peitetään vako.

maanantai 25. toukokuuta 2009

Ruohoa leikataan

Tänään leikattiin ensimmäistä kertaa ruohoa ruohonleikkurilla.
Puutarha on niin suuri, että meillä on myös päältä ajettava ruohonleikkuri.
Peruna on ollut harson alla jo kaksi viikkoa. Harso suojaa taimia kylmältä.

Sanat:
leikata, leikkaan, leikkaavat = mow, cut
ruoho = grass
ruohonleikkuri = lawnmower
ensimmäistä kertaa = the first time
päältä ajettava = ruohonleikkurin päällä voit istua ja ajaa
peruna =potato
harso = gauze
suojata, suojaan, suojaavat = protect
taimi, taimen, tainta = plant

lauantai 23. toukokuuta 2009

Kukat kukkivat

Tulppaanit ja narsissit kukkivat kotipihassa.
Leikkimökki on niin suuri, että vieraat voivat nukkua siellä kesällä.

piha = yard
tulppaani = tulip
narsissi = daffodil
kukkia, kukkivat = bloom, blossom, be in flower
kukka, kukan, kukkaa = flower
leikkiä (lapset leikkivät) = (children) play
mökki = pieni talo
leikkimökki = pieni talo, jossa lapset leikkivät
vieras, vieraan, vierasta = guest, visitor
nukkua = sleep

perjantai 22. toukokuuta 2009

Uusi pöllö

Mies teki tällaisen pöllön postilaatikon tolppaan. Muurahaiset olivat lahottaneet vanhan tolpan.
Tässä uusi pöllö ja uusi tolppa ja vihreä postilaatikko. Puutarhan ympärillä on näin paksu ja vanha kuusiaita.
Vanhasta lahosta tolpasta tuli polttopuuta.

pöllö = owl
postilaatikko = mailbox
tolppa = pole
muurahainen, muurahaisen, muurahaista = ant
lahottaa = rot
puutarha = garden
ympärillä = around
paksu = thick
kuusiaita = spruce fence
polttopuu = firewood

keskiviikko 20. toukokuuta 2009

Ostoksia Virosta


Olin matkalla Virossa, Rakveren kaupungissa. Kuva torilta, kaupungin keskustasta.
Ich war auf Reisen in Estland, in der Stadt Rakvere. Das Bild ist vom Marktplatz in der Stadtmitte.
Ostin kasvivärjäyskirjan. Värjään kesällä kasveilla villalankaa, ja tässä kirjassa on hyviä ohjeita.
Ich habe ein Buch über Pflanzenfärbung gekauft. Ich färbe Wollgarn mit Pflanzen, und in diesem Buch gibt es gute Anweisungen und Ratschläge.
Ostin myös ruskean käsilaukun, koska minulla on ruskeat kengät ja ruskea pusero. Laukku on Suomessa tehty, mutta paljon halvempi kuin Suomen kaupoissa.

Ich habe auch eine braune Handtasche gekauft, weil ich braune Schuhe und eine blaue Bluse habe. Die Tasche ist in Finnland hergestellt, aber viel billiger als in den finnischen Geschäften.

tiistai 19. toukokuuta 2009

Eilen metsässä

Eilen menin metsään ihailemaan kangasvuokkoja. Kangasvuokko on hyvin harvinainen ja rauhoitettu kasvi, joten sitä ei saa poimia. Se kasvaa Kaakkois-Suomessa.
Samalla poimin korvasieniä. Korvasieni on erittäin herkullinen , mutta myrkyllinen sieni. Se on ryöpättävä kolme kertaa.

Keväällä koivuissa on pienet lehdet, koivut ovat hiirenkorvalla.

Taivas oli huikaisevan sininen ja ilma lämmin.

Sanoja:
ihailla, ihailen, ihailevat = admire
kangasvuokko = (latinaksi) pulsatilla vernalis
harvinainen, harvinaisen, harvinaista = rare
rauhoitettu, rauhoitetun, rauhoitettua = protected, preserved
poimia = pick, gather
korvasieni = (latinaksi) gyromitra esculenta
herkullinen = delicious
myrkyllinen = poisonous
ryöpätä, ryöppään, ryöppäävät = kiehauttaa/keittää kuumassa vedessä
koivu = birch
lehti, lehden, lehteä = leaf
puut ovat hiirenkorvalla = puissa on pienet lehdet
taivas, taivaan, taivasta = sky
huikaista = dazzle

keskiviikko 13. toukokuuta 2009

Pensaita leikataan

Keväällä leikkaan puutarhassa marjapensaat oksasaksilla.

Mustaviinimarjapensaat ovat vanhoja ja oksat paksuja. Mutta ne antavat paljon marjoja.


Kahdet puutarhasakset.

Sanoja:
musta viinimarja = black currant
oksa, oksan, oksaa = branch
pensas, pensaan, pensasta = bush
puutarhasakset (mon.) = shears
leikata, leikkaan, leikkaavat = cut

tiistai 12. toukokuuta 2009

Liputuspäivä


Taas liput liehuvat tangossa. Tänään on Snellmanin päivä, suomalaisuuden päivä. J.V. Snellman (1806-1881) oli tärkeä henkilö Suomelle. Hän työskenteli suomalaisen kulttuurin puolesta ja hänen ansiostaan Suomi sai oman rahan, markan. (Kuitenkin vuodesta 2002 lähtien euro).

Die Fahnen flattern wieder. Heute ist der Snellman-Tag, der Tag der finnischen Kultur. J.V.Snellman (1806-1881) war eine wichtige person für Finnland. Er arbeitete für die finnische Kultur und dank ihm bekam Finnland eine eigene Währung, eine Mark. (Aber seit dem Jahr 2002 Euro).

maanantai 11. toukokuuta 2009

Äitienpäivä

Tänään on äitienpäivä, toukokuun toinen sunnuntai.

Minäkin olen äiti, minulla on kaksi tytärtä. Olen myös isoäiti, mumma. Sain äitienpäivälahjoja: kirjan, ruusun, lakritsia ja kortin, jossa on perhosia. Päivällä kävimme syömässä ravintolassa, äitienpäivälounaalla.

Sanoja:
isoäiti, isoäidin, isoäitiä = mumma, mummo tai mamma = grandmother
perhonen, perhosen, perhosta = butterfly