lauantai 27. kesäkuuta 2009

Kesällä tapahtuu

Tänään oli Saimaan ympäriajo vanhoilla autoilla. Kävimme ihailemassa vanhoja autoja, vanhimmat olivat vuodelta 1928.
Eilen illalla olimme paikallisessa kesäteatterissa katsomassa näytelmää Matkalaukkukostaja. Teatteriryhmällä on ihan uusi "teatteritalo". Se valmistui toissapäivänä.

perjantai 26. kesäkuuta 2009

Luostareissa

Kävimme ystävän kanssa Lintulan nunnaluostarissa Heinävedellä. Kävimme myös Valamon munkkiluostarissa.
Mit meiner Freundin habe ich das Nonnenkloster Lintula in Heinävesi besucht. Wir haben auch das Mönchenkloster Valamo besichtigt.
Lintulan luostarin kirkko ja nunna.
Die Kirche des Nonnenklosters und eine Nonne.
Ostin Lintulasta kellon. Ihmettelin kerran, miksi minulla on paljon kelloja. Mutta ymmärrän, että ihmiset haluavat ostaa opettajalle kellon! Olen nyt alkanut kerätä niitä.

In Lintula habe ich ein Glöckchen gekauft. Es hat mich gewundert, warum ich viele Glöckchen habe, aber dann habe ich verstanden, dass die Leute einer Lehrerin gern ein Glöckchen kaufen. Jetzt habe ich begonnen, sie zu sammeln.

keskiviikko 24. kesäkuuta 2009

Kesäpeli

Kesällä pelataan vieraiden kanssa ulkona mölkkyä. Jokainen heittää vuorollaan kapulaa. Voittaja on se, joka ensimmäisenä saa 40 pistettä.

tiistai 23. kesäkuuta 2009

Kaupunkimatkalla

Menin tänään kaupunkiin. Järvi oli aamulla peilityyni.
Ostin torilta kirsikoita ja mansikoita.

Suomessa on paljon hiidenkirnuja. 9000 vuotta sitten, kun jää alkoi sulaa, vesi pyöritti kiviä, jotka koversivat tällaisia syviä koloja. Tämä on kahdeksan metriä syvä hiidenkirnu Mikkelissä.

maanantai 22. kesäkuuta 2009

Matonpesua

Tänään oli lämmin sää. Menin jo aamulla rantaan pesemään mattoja. Mäntysuopa on hyvää matonpesuainetta.
Rannassa on myös mankeli, jolla voi kiertää liian veden pois. Ja sitten matto kotiin kuivumaan.

maton+pesu+aine = saippuaa, jolla pestään mattoja.
Mäntysuopa = suomalainen saippua mattojen pesuun

sunnuntai 21. kesäkuuta 2009

Mikä kaunein?

Suomalaisia maisemia. Mikä maisema miellyttää eniten?
Itä-Suomi:
Järvi. Kuva Saimaalta Puumalasta.

Länsi-Suomi:
Peltoa Etelä-Pohjanmaalta maisematien varrelta Seinäjoelta. Jos katsoo tarkasti, takana keskellä näkyy valkoinen piikki. Se on kirkko, Lakeuden risti.

Länsi-Suomi:
Suo ja pitkospuut Seinäjoen Nurmossa.

Lappi:
Kaunispää-tunturi. Taustalla siintää tuntureita.
Lappi:
Pyhätunturilta Lapista. Valkoiset läikät ovat metsälampia.

Suomessa on vielä tilaa hengittää.

lauantai 20. kesäkuuta 2009

Grillimökissä

Grillimökki pihassamme.
Grillivartaissa grillataan tällä kertaa kanaa, paprikaa ja kesäkurpitsaa.

Tytär on maalannut grillimökin seiniin suomalaisia eläimiä. Tässä kettu ja mäyrä sekä kärpässieni.
Toisella seinällä on Saimaa-järven eläimiä. Kuikka, norppa ja laulujoutsen. Laulujoutsen on Suomen kansallislintu. Se ei ole sama kuin kyhmyjoutsen, jolla on mustaa nokan vieressä.

perjantai 19. kesäkuuta 2009

Juhannusaatto

On juhannusaatto, suomalaisten tärkeä keskikesän juhla. Poimin maljakkoon kieloja. Kielo on Suomen kansalliskukka.
Juhannukseen kuuluvat myös koivut. Olimme juuri uimassa tässä rannalla, pian grillaamme kana- ja vihannesvartaita ja menemme saunaan.

keskiviikko 17. kesäkuuta 2009

Kylmä kesä

Lapsenlapsi vaarin kanssa ongella. Onneksi tuli yksi kala, ahven, joka annettiin kissalle.
Sateenvarjoa on tarvittu melkein joka päivä.
Vain kahtena päivänä oli niin lämmintä, että voimme istua ulkona ilman takkia.

maanantai 15. kesäkuuta 2009

Lahja Marimekko-paketissa

Sain postista lahjan, kirjan. Kirjekuoren päällä on Marimekon unikkoja. Marimekko on suomalainen yritys, joka valmistaa ja markkinoi vaatteita ja muita tekstiilejä.

In der Post habe ich ein Geschenk bekommen. Auf dem Umschlag gibt es Mohnblumen von Marimekko. Marimekko ist ein finnisches Unternehmen, das Kleider und andere Textilien herstellt.

tiistai 9. kesäkuuta 2009

Timanttihäät ja retkeilyä

Olin Pohjanmaalla entisellä kotiseudulla. Tämä suo on Paukaneva Nurmossa, lähellä Seinäjokea. Kävelin pitkospuita pitkin monta kilometriä.
Äiti ja isä ovat olleet naimisissa 60 vuotta. Heillä oli timanttihäät. Olimme kaikki lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset ravintolassa syömässä.

tiistai 2. kesäkuuta 2009

Omenapuut kukkivat

Omenapuut kukkivat. Puutarha on nyt kuin paratiisi.
Ostimme eilen uuden omenapuun taimen. Jänikset ja myyrät olivat syöneet talvella vanhat pienet puut.
Ostin myös uuden polkupyörän. Tänään lähden pyörälenkille.

maanantai 1. kesäkuuta 2009

Päättäjäispäivä

Lauantaina oli koulun kevätjuhlapäivä. Lain mukaan koulujen päättäjäispäivä on aina viikon 22 lauantaina. Tänä vuonna se oli 30.5. mutta ensi vuonna se on vasta kesäkuun 5. päivä. Kuvassa kuoro ja pöydällä ylioppilaslakit.
Lukion päättävät saivat ylioppilaslakin, valkoisen ruusun ja todistukset. He ovat nyt ylioppilaita.