lauantai 31. lokakuuta 2009

Blogipalkinto - Blogpreis

Olen saanut Nurkkalinnulta tällaisen blogipalkinnon. Kiitos, tällainen ilahduttaa kovasti.

Von Nurkkalintu habe ich so einen Blogpreis bekommen. Das freut mich, danke schön.

perjantai 30. lokakuuta 2009

Halloween

Koulussa vietettiin halloween-päivää. Opettajainhuoneessa oli ruokaa ja juomaa. Juomassa vain oli karmea käsi.
In der Schule haben wir heute einen Halloween-Tag verbracht. Im Lehrerzimmer gab es etwas zu essen und trinken. Das Getränk mit einer furchtbaren Hand.

Monet opettajat ja oppilaat olivat pukeutuneet halloween-vaatteisiin. Lautasilla juoksi suuria muurahaisia.
Viele Lehrer und Schüler hatten sich in Halloween-Kleider angezogen. Auf den Tellern liefen grosse Ameisen.
Lopuksi oli myös arpajaiset, joissa palkintona oli keksejä ja lyhty. Minä en saanut mitään.
Zum Schluss gab es eine Lotterie. Man konnte Kekse oder eine Laterne gewinnen. Ich habe nichts bekommen.

keskiviikko 28. lokakuuta 2009

Ei koskaan enää - Nie mehr

Yksi aikakausi kouluelämässä on nyt loppu! Näytin koulussa viimeisen kerran diakuvia. Kuvat ovat hyviä, olen ne itse tehnyt. Mutta ne kaikki lensivät taas kiireessä lattialle, ja päätin, että tämä on viimeinen kerta, kun kerään niitä sieltä.

Eine Ära im Schulleben ist jetzt zu Ende! Ich habe heute das letzte Mal Dia-Bilder in der Schule gezeigt. Die Bilder sind gut, ich habe sie selbst gemacht. Aber in der Eile sind sie alle wieder auf den Bussboden gefallen. Ich habe jetzt beschlossen, sie nie mehr vom Fussboden zu sammeln.

maanantai 26. lokakuuta 2009

Kukkamaljakko? - Blumenvase?

Opettajainhuoneen pöydällä oli näin hieno ja värikäs kukkamaljakko!
-Ei suinkaan. Se on biologian opettajan opetusmateriaalia, ihmisen sydän.

Auf dem Tisch im Lehrerzimmer gab es so eine schöne und farbige Blumenvase!
- Auf keinen Fall! Das ist Unterrichtsmaterial für Biologie, das Herz des Menschen.

sunnuntai 25. lokakuuta 2009

Konsertissa - in einem Konzert


Olin eilen konsertissa konserttitalo Mikaelissa Mikkelissä.
Siellä konsertoi suomalainen laulajatenori Pentti Hietanen.

Gestern war ich in einem Konzert im Konzerthaus Mikaeli in Mikkeli.
Der finnische Tenorsänger Pentti Hietanen gab da ein Konzert.

lauantai 24. lokakuuta 2009

YK:n päivä - Tag der UNO



Tänäänkin liehuu lippu salossa. On YK:n päivä. (Yhdistyneet Kansakunnat).

Es ist der Tag der UNO (die Vereinten Nationen), darum wieder die Fahnen.

Kirjamessut - Buchmesse


Eilen olin Helsingissä kirjamessuilla. Ostin monta kirjaa ja kuuntelin kirjailijoiden haastatteluja.

Gestern war ich auf der Buchmesse in Helsinki. Ich habe viele Bücher gekauft und Interviews mit den Autoren zugehört.


Siellä oli myös ruoka- ja viinimessut. Paljon herkkuja.
Da fand auch die Speise- und Weinmesse statt. Viele Köstlichkeiten.

maanantai 19. lokakuuta 2009

Heinänkuivatusta - Heu trocknen

Tyttären kissat tulevat usein hoitoon ja syövät mielellään heinää.
Die Katzen der Tochter kommen oft zu Besuch, sie fressen gern Heu.

Siksi täytyy valmistautua hyvin talvea varten ja kuivattaa myös heinää. Viljantähkiä kuivatamme joulukoristeisiin.
Darum müssen wir uns gut für den Winter vorbereiten und Heu trocknen. Getreideähren trocknen wir für Weihnachtsdekorationen.

sunnuntai 18. lokakuuta 2009

Ompelua - Nähen

Tänään ompelin lapsenlapselle valmiiksi jo joulukalenterin. Kun omat lapset olivat pieniä, haaveilin aina, että teen joulukalenterin, mutta koskaan ei ollut aikaa.

Heute habe ich dem Enkel einen Adventskalender genäht. Als die eigenen Kinder klein waren, habe ich immer geträumt, so einen Kalender zu nähen, aber damals habe ich nie Zeit gehabt.

perjantai 16. lokakuuta 2009

Ei mikään ruusunmarja - Keine Hagebutte

Kerran kesällä löysin lattialta tällaisen hämähäkin.
Eines Tages im Sommer fand ich auf dem Fussboden so eine Spinne.

Luulin sitä ruusunmarjaksi.
Ich glaubte zuerst, dass es eine Hagebutte war.

keskiviikko 14. lokakuuta 2009

Kuplahalli - Kugelhalle

Tennishalli eli kuplahalli kesällä. Ilmat on puhallettu pois, ihmiset pelaavat tennistä ulkona. Onko tämä kaunista?

Die Tennishalle, die sog. Kugelhalle im Sommer. Die Luft ist ausgeblasen worden und die Leute spielen Tennis draussen im Freien. Sieht das schön aus?
Nyt kupla on taas täynnä ilmaa ja tennistä voidaan pelata sisällä. Mutta onko tämä kauniimpi?
Jetst ist die Kugel wieder voll von Luft und man kann da Tennis spielen. Aber sieht das schöner aus?

tiistai 13. lokakuuta 2009

Syksyä 2 - Herbst 2

Viikonloppuna ja eilen oli vielä kaunista ja aurinkoista. Tänä aamuna meitä odotti yllätys.

Am Wochenende und gestern war es noch schön und sonnig. Heute morgen haben wir eine Überraschung erlebt.
Iltapäivällä oli jo suuri osa sulanut.
Am Nachmittag war ein grosser Teil schon geschmolzen.

maanantai 12. lokakuuta 2009

Syystöitä - Herbstarbeiten

Syksylläkin on puutarhassa vielä kukkia.
Auch im Herbst gibt es noch Blumen im Garten.
Syksy on ollut lämpimämpi ja aurinkoisempi kuin tavallisesti. Puissa on vielä vihreät lehdet.
Der Herbst ist ungewöhnlich warm und sonnig gewesen. Die Bäume haben noch grüne Blätter.
Siitä huolimatta aloitin eilen jo haravoida lehtiä kompostiin.
Trotzdem habe ich gestern begonnen, die Blätter in den Kompost zu rechen.

sunnuntai 11. lokakuuta 2009

Avajaiset - Eröffnung

Tytär on perustanut oman yrityksen.
Die Tochter hat ein eigenes Unternehmen gegründet.
Eilen hän tarjosi kaikille asiakkaille avajaiskahvit. Minäkin olin keittämässä kahvia.
Gestern wurden alle Kunden zur Eröffnung mit Kaffee und Kuchen eingeladen. Auch ich habe da Kaffee gekocht.

lauantai 10. lokakuuta 2009

Aleksis Kiven päivä - Aleksis Kivi -Tag

Tänään on Aleksis Kiven päivä. Aleksis Kivi on ensimmäinen suomalainen kirjailija, joka kirjoitti romaanin suomen kielellä. Romaani on nimeltään Seitsemän veljestä, ja se on käännetty noin 40 kielelle.

Heute ist der Tag der finnischen Literatur, der Aleksis Kivi -Tag. Aleksis Kivi ist der finnische Nationalschriftsteller, er hat den ersten finnischsprachigen Roman geschrieben. Der Roman heisst Die sieben Brüder und ist in ca. 40 Sprachen übersetzt worden.
Ostin tänään Aku Ankan, jossa on Aleksis Kiven Nummisuutarit Aku Ankka -hahmoina.

Ich habe heute ein Donald Duck Heft gekauft, in dem das Werk Nummisuutarit (Die Heideschuster) von Aleksis Kivi als Donald Duck Figuren dargestellt wird.

perjantai 9. lokakuuta 2009

Syksyä - Herbst

Tänä aamuna pakkasta.
Heute morgen Frost.

Sumua ja pakkasta.
Nebel und Frost.

keskiviikko 7. lokakuuta 2009

Harrastuksia - Hobbys

Kansalaisopiston kurssit ovat alkaneet. Käyn kirjallisuuspiirissä kerran kuukaudessa. Ensi kerraksi jokainen lukee itse valitsemansa kirjan.

Die Kurse an der Volkshochschule haben begonnen. Wir haben einen Literaturkreis einmal im Monat. Für das nächste Mal kann jeder ein selbst gewähltes Buch lesen.

Kaksi kertaa viikossa minulla on liikuntaa urheiluhallissa.
Zweimal in der Woche habe ich Fitness oder Aerobic in der Sporthalle.

maanantai 5. lokakuuta 2009

Syntymäpäivä - Geburtstag

Olin viikonloppuna vanhempien luona Länsi-Suomessa, Seinäjoella. Kuvissa kaupungin keskustaa, joka on Alvar Aallon suunnittelema. Vasemmalla ylhäällä Lakeuden Risti -kirkko. Oikealla alhaalla kaupungintalo.

Am Wochenende war ich bei meinen Eltern in West-Finnland, in Seinäjoki. Auf den Bildern sieht man etwas von der Stadtmitte, entworfen von dem berühmten finnischen Architekt Alvar Aalto . Oben links die Kirche Lakeuden Risti ("Kreutz der Ebene"), unten rechts das Stadthaus.
Äidillä oli syntymäpäivä. Hän täytti 80 vuotta. Ostimme hänelle polkupyörän, jossa on sähköakut. Pyörä kulkee kuin mopo.
Die Mutter hatte Geburtstag, sie wurde 80 Jahre alt. Wir haben ihr ein Fahrrad mit zwei elektrischen Akkus gekauft. Das Fahrrad fährt wie ein Mofa.

torstai 1. lokakuuta 2009

Hirvenmetsästys - Elchjagd

Hirvenmetsästys alkoi viime lauantaina. Meidän kunnassa saa ampua 118 hirveä tänä vuonna. On hyvä harventaa hirvikantaa, sillä liikenteessä tapahtuu paljon hirvikolareita ja hirvet syövät pieniä puuntaimia, jolloin metsä ei kasva.
Die Elchjagd hat letzten Samstag begonnen. In unserer Gemeinde dürfen dieses Jahr 118 Elche geschossen werden. Es ist gut, den Elchbestand ein bisschen zu vermindern, denn im Wald fressen die Elche die kleinen Baumpflanzen, und im Verkehr passieren viele Todesunfälle mit Elchen.