torstai 21. tammikuuta 2010

Ennen vanhaan - Vormals

Katoavaa kulttuuria, jota nuorempi sukupolvi ei enää tunne. Tällaisia nostalgisia maitolavoja näkee vielä siellä täällä. Vielä 60-luvullakin maanviljelijät veivät aamulla lypsämisen jälkeen maitotonkat maitolavalle, josta ne kuorma-autolla kerättiin meijeriin. Iltapäivällä kuorma-auto toi tyhjät tonkat takaisin.
Nykyään maito haetaan tankkiautoilla suoraan maatiloilta.

Verschwindende Kultur, von der die jüngere Generation keine Ahnung hat. Solche nostalgische "Häuschen" (jemand weiss wohl einen richtigen Namen dafür!) sieht man noch hier und da. Noch in den 60er Jahren haben die Landwirte nach dem Melken die Milchkannen zum "Häuschen" gebracht. Die Kannen wurden dann mit dem Lkw gesammelt und in die Molkerei geliefert. Am Nachmittag brachte der Lkw die leeren Kannen zurück.
Heutzutage aber wird die Milch mit dem Milchtankwagen direkt von den Bauernhöfen abgeholt.

3 kommenttia:

Rosina kirjoitti...

Kuva herätti nostalgisia muistoja. Miten monet kerrat olenkaan istunut maitolavalla sisarusten tai ystävieni kanssa ja miettinyt maailmanmenoa.
Ikävä niitä aikoja.

Nurkkalintu kirjoitti...

Kuvasta en sano hyi, vaikka onkin hyinen. Kaunis on.
Maitolavalla olen istuskellut minäkin, kesällä.

Kirlah kirjoitti...

Rosina: ja minä niin kymmeniä kertoaj vein lapsena ja nuorena kärryillä maitotonkkaa lavalle tai hain pois.

Nurkkalintu: ne ovat niitä nostalgisia nuorten kohtaamispaikkoja. Aika entinen ei enää palaa...