tiistai 12. tammikuuta 2010

Norppa - Saimaa-Robbe

Saimaannorppa (Phoca hispida saimensis) on erityisen suojeltu hyljelaji, joka elää Saimaassa. Norppaa on jäljellä vajaat 300 yksilöä. Eläin on myös Suomen luonnonsuojeluliiton tunnus.
Vaikka olen asunut kauan Saimaan äärellä, en ole koskaan nähnyt sitä, mutta turistit ovat kyllä nähneet.

Die Saimaa-Robbe
(Phoca hispida saimensis) ist eine sehr stark geschützte Robbenart, die im Saimaa-See lebt. Es gibt knapp 300 Exemplare übrig und das Tier ist das Kennzeichen des Finnischen Naturverbands.
Obwohl ich lange auf dem Saimaa-Seengebiet gewohnt habe, habe ich sie nie gesehen. Aber die Touristen sollen sie gesehen haben.

3 kommenttia:

Leena Lumi kirjoitti...

Minulla on postaus saimannorpista, sillä olen niidenkin suojelusta kiinnostunut. Olin jopa yhteydessä Juha Taskiseen ja sain häneltä kuvan Markku kuutista, joka oli ollut Juhan sylissä vähän ennen kuolemaansa. Markku kuoli huvikalstajapariskunnan verkkoihin. Taskinen ajaa verkkokieltoa Saimaalle, mutta Sirkka-Liisa Anttila sanoo että 'pitäähän mökkiläisillä olla puuhaa'. Olen liittynyt kampanjaan Eroa Sirkka-Liisa Anttila! Siis Anttila on ainao, joka estää nyt uden alin voimaan tulon.

Kirlah kirjoitti...

Leena Lumi: nii-in, kaikilla asioilla tahtoo olla kaksi puolta...

Rosina kirjoitti...

Olen Leena Lumen kanssa samaa mieltä, S-L Anttila ei todellakaan ole tehtäviensä tasolla.
Odotan, että paikalla on runsaasti median edustajia, kun adressi luovutetaan Anttilalle, siinähän jo yli 5000 nimeä!