lauantai 2. tammikuuta 2010

Talvivieraita - Wintergäste

Syötämme talvella lintuja ja oravia. Ne syövät kilottain pähkinöitä, auringonkukansiemeniä ja rasvapalloja.
Wir füttern Vögel und Eichhörnchen im Winter. Sie fressen kiloweise Nüsse, Sonnenblumensamen und Meisenknödel.

Punatulkku, varpunen, rautiainen, tikka... Mitä kylmempi (nyt -20), sitä enemmän vieraita, monia kymmeniä kerrallaan.
Dompfaff, Sperling, Graukehlchen, Specht... Je kälter (jetzt -20), desto mehr Gäste. Gewöhnlich viele zehn auf einmal.
Talitiaiset ja sinitiaiset ovat tavallisia vieraita. Ja tietysti myös harakat, varikset ja närhet, joista emme pidä, koska ne syövät niin paljon.
Kohlmeisen und Blaumeisen sind gewöhnliche Gäste. Und natürlich auch Elster, Krähen und Eichelhäher, die wir nicht mögen, weil sie so viel fressen!
Myös kauriit tulevat pihaan etsimään ruokaa ja syövät meidän omenapuitamme.
Auch die Rehen kommen auf den Hof um Futter zu suchen und fressen unsere Apfelbäume.

4 kommenttia:

Rosina kirjoitti...

Mukava, että syötätte pikkulintuja. Onko siellä myös fasaaneja, joita näkyy paljon täällä Pohjanmaan/Etelä-Pohjanmaan rajoilla?
Suloisen näköisiä nuo kauriit! Asuessamme metsän laidalla mekin saimme ihailla niitä, mutta olivat tosi arkoja.

Kirlah kirjoitti...

Rosina, fasaaneja ei täällä ole. Muutama vuosi sitten keväällä hämmästykseksemme yksi yksinäinen fasaani ilmestyi lintulaudan alle, käppäili lähistöllä koko kevään. Ei ole sen jälkeen näkynyt, kuoli kai kaverin puutteeseen!

Nurkkalintu kirjoitti...

Söpöliini tuo kauris.
Meidänkin takapihalla on käynyt viime päivinä kova huiske lintujen ravintolassa. Oravatkin osaavat pitää puolensa. Hanki on täynnä rusakonjälkiä; käyvät syömässä maahan tippuneita siemeniä.

Hyvää alkanutta vuotta!

Kirlah kirjoitti...

Sama täällä, piha on kuin taistelutanner jäljistä päätellen!