sunnuntai 14. helmikuuta 2010

Kaikenlaisia perinteitä - Allerlei Traditionen

Tänään on laskiaissunnuntai, joka aloitti paastonajan ennen pääsiäistä. Suomessa laskiaisena lasketellaan. Tässä Aatu menossa mäkeen laskettelemaan.
Heute ist der Fastensonntag, der früher die Fastenzeit vor Ostern begann. In Finnland wird zur Fastenzeit mit Schlitten abgefahren. Hier der Enkel Aatu auf dem Weg mit dem Bobschlitten abzufahren.
Lapsille järjestetään monenlaisia talviaktiviteetteja: napakelkkailua (kuva täältä), mäenlaskua, ajelua hevosreellä, moottorikelkalla, poliisiautolla, makkaranpaistoa, mehua...
Den Kindern werden allerlei Winteraktivitäten veranstaltet: Schlittenkarussell fahren (das Bild ist von hier), Bobschlitten abfahren, Pferdeschlitten, Motorschlitten oder Polizeiauto fahren, Wurst grillen, Saft...

Tyypillinen leivonnainen on laskiaispulla, joka on täytetty kermavaahdolla ja mansikkahillolla.

Ein typisches Gebäck zu dieser Zeit ist laskiaispulla, ein Weizensemmel mit Schlagsahne und Erdbeermarmelade gefüllt.

Tänään on myös ystävänpäivä, joka on Suomessa melko uusi. Se yleistyi Suomessa vasta 1980-luvulla ja tuli kalenteriin vuonna 1987. Sain tällaisen kauniin kortin, jossa on voikukkapelto. Rakastan yli kaiken keltaisia voikukkapeltoja kesäkuussa.

Heute ist auch der Valentinstag, der Tag der Freundschaft, der ganz neu in Finnland ist. Der Tag wurde erst in den 80er Jahren üblicher, in den Kalender kam der Tag im Jahr 1987.
Ich habe so eine schöne Postkarte mit Löwenzahnen bekommen. Ich liebe über alles die gelben Feldern mit Löwenzahnen im Juni.

3 kommenttia:

Annikki kirjoitti...

vanhin tapa täyttää laskiaispulla on marsipaani ja sillä täytetty pulla on kellunut kuumassa maidossa - kermavaahto on uuuden ajan kotkotuksia!

Vallaton mummeli kirjoitti...

Laskiaispulla Annikin tapaan on mielestäni parasta. Vävykin tykkää (ainakin se toinen).

Kirlah kirjoitti...

Annikki ja vallaton mummeli, olen kyllä joskus kuullut tuollaisesta laskiaispullasta, mutta en jostain kumman syystä ole itse koskaan sellaista saanut. Ihmettelen, miksei äitikään ole koskaan tehnyt. Pitää kysyä häneltä.