keskiviikko 12. toukokuuta 2010

Kansallispuumme - Unser Nationalbaum

Koivut saivat vihdoin hiirenkorvat.
Die Birken haben endlich Blätterchen bekommen. (die kleinen Blätterchen werden auf Finnisch "Mausohr" genannt).
Koivu on yksi kolmesta tärkeimmästä puulajista Suomessa. Siitä saadaan mm. ksylitolia eli koivusokeria, jota käytetään makeutusaineena mm. makeisissa ja purukumissa. Monissa kouluissa annetaan lapsille ruuan jälkeen ksylitolipurukumia, koska ksylitoli on terveellistä hampaille.
Die Birke ist eine der drei wichtigsten Baumarten in Finnland. Daraus wird u.a. Xylitol / Xylit gewonnen, der als Süssungsmittel u.a. in Bonbons und Kaugummi gebraucht wird. In vielen Schulen bekommen die Kinder nach dem Essen Xylitol- Kaugummi, weil er nützlich für die Zähne ist.

Tämä on erityinen koivulaji, visakoivu. Se näyttää sairaalta, mutta on rauduskoivun mutaatio ja on oma lajinsa ja erittäin arvokas, siksi sitä viljelläänkin paljon.

Das ist eine besondere Birkenart, Braunmaserbirke (Betula pendula var. carelica), sieht krank aus, aber ist eine Mutation der Hängebirke (Betula pendula). Sie ist sehr wertvoll und wird darum ganz viel angebaut.

Visakoivusta tehdään erilaisia esineitä.
Aus dieser Birkenart werden viele Gegenstände hergestellt.

Ei kommentteja: