torstai 20. toukokuuta 2010

Kesä on tullut - Der Sommer ist da

Uskomatonta: jo toukokuun puolivälissä voi syödä ja juoda kahvia ulkona. Se ei ole usein mahdollista.
Unglaublich: schon Mitte Mai kann man draussen essen und Kaffee trinken. So etwas ist nicht oft möglich.
Meillä ei itsellä ole kesämökkiä, vaikka Suomessa on melkein puoli miljoonaa mökkiä, joka kuudes kotitalous omistaa kesämökin. (vertailun vuoksi: Suomessa on 2,7 miljoonaa asuntoa). Jos saa kutsun kesämökille, se tarkoittaa aina, että pitää ottaa sauna- ja uintivehkeet mukaan.
Wir selbst haben kein Sommerhaus, obwohl es in Finnland beinahe eine halbe Million Ferienwohnungen gibt. Alle sechs Haushalte besitzen ein Sommerhaus. (zum Vergleich: in Finnland gibt es 2,7 Millionen Wohnungen, und 5 Mio Einwohner). Wenn man eine Einladung zum Sommerhaus bekommt, bedeutet es immer, dass man das Sauna- und Badezeug mitnehmen soll.

Ystävien kesämökillä eilen kello 23.
Auf dem Sommerhaus der Freunde gestern um 23 Uhr.

2 kommenttia:

Rosina kirjoitti...

Kuvasi ystävien kesämökiltä on upea! Oli ihan pakko ottaa se taustakuvaksi koneeseen.
Muuten, kun me saamme kutsun kesämökille, sinne ei tarvitse ottaa uimapukua mukaan. Ellei halua uida porakaivossa:)
Täällä kun on moni mökki ns kuivanmaan mökki.

Kirlah kirjoitti...

Rosina: ainakin ihmeen violettiset värit. Heh, ei meidänkään aina tarvitse ottaa uimapukua :) Riippuu siitä kenen luo menee, voiko uida alasti.