perjantai 7. toukokuuta 2010

Perinteistä ruokaa - Traditionelles Essen

Aina silloin tällöin teemme vielä myös vanhoja perinteisiä ruokia. Tänään ostimme muikkuja ja pekonisiivuja ja laitoimme ne kerroksittain pataan.
Ab und zu machen wir noch auch alte traditionelle Gerichte. Heute haben wir Kleine Maränen und Speckscheiben gekauft. Dann haben wir die beiden in einen Topf geschichtet.

Ruisjauhoista taikinakansi päälle. (Paitsi tämä on vehnäjauhoista, kun ruisjauhot olivat loppuneet eikä kukaan viitsinyt lähteä enää illalla kauppaan.)
Aus Roggenmehlteig eine Decke darauf. (Aber wir hatten kein Roggenmehl zu Hause und niemand hatte am Abend Lust, in einen Laden zu gehen. Diese Decke ist also aus Weizenmehl.

Sitten pata vuolukiviuuniin ja huomiseksi on ruoka valmis.
Dann der Topf in den Specksteinofen, und das Essen für morgen ist fertig.

8 kommenttia:

pianistms kirjoitti...

Sanoisitko, että tämä olisi tyypillinen suomalainen ruoka - ei kai? Minulta on nimittäin viime aikoina useampaan otteeseen kysytty, mikä on suomalaista ja on mennyt vähän sormi suuhun. Nakit ja perunamuusi, lihapullat,karjalanpaisti, lohisoppa. Mitäs muuta?

Kirlah kirjoitti...

Pianistms: tyypillisyyskin on suhteellinen käsite. Itse kun olen alun perin länsisuomalainen ja tullut Etelä-Savoon vasta alle kolmikymppisenä, oli tämä uutta!!!
eihän muikkuja ole Länsi-Suomessa saatavana. En kai ollut siihen mennessä muikkuja koskaan syönytkään.
Mutta Itä-Suomen järvissä muikku on tavallinen (paitsi alkaa nykyään olla jo harvinaista herkkua) ja vielä silloin kun tänne yli 30 vuotta sitten muutimme, tätä ruokaa tehtiin yleisesti.

Yhtä hyvin voi väittää, että karjalanpaisti ja karjalanpiirakat eivät ole tyypillisiä suomalaisia!! Nehän tulivat länsisuomalaisille tunnetuiksi vasta kun karjalaiset sotien jälkeen nämä ruoat länteen toivat. Tuo kuvaamani patakukko ei ole vain yleistynyt koko Suomeen, koska eihän lännessä ole muikkuja saatavilla. Vaikka voi sen tehdä yhtä hyvin ahvenistakin.

Eikö muuten hernerokka ja vispipuuro ole myös sellaisia, mitä ei muualla samalla tavalla tunneta.

Allu kirjoitti...

Lecker!

Kirlah kirjoitti...

Allu: ja, gewöhnlich, aber diesmal hat der Mann das Essen gemacht und es gab darum zu wenig Fisch und zu viel Speck!

Anonyymi kirjoitti...

ubuntu sagt:

Aus Roggenmehlteig eine Decke darauf. (Aber wir hatten kein Roggenmehl zu Hause und niemand hatte am Abend Lust, in einen Laden zu gehen. Diese Decke ist also aus Weizenmehl.

ist falscher Satzbau. Richtig ist:

Eine Decke aus Roggenmehl darauf. (Aber wir hatten kein Roggenmehl zu Hause und niemand hatte am Abend Lust, in einen Laden zu gehen.) Diese Decke ist also aus Weizenmehl.


Dann der Topf in den Specksteinofen, und das Essen für morgen ist fertig.

ist falsche Grammatik. Richtig ist:

Dann den Topf in den Specksteinofen, und das Essen für morgen ist fertig.

Allu kirjoitti...

Sullahan on korintin kakkaajiakin kommentoimassa.

Kirlah kirjoitti...

Allu: niin näyttää. En tiedä, onko siitä muuta etua ja hyötyä, mutta ainakin se, että opin tuon uuden ilmauksen korintinkakkaaja, piti oikein netistä katsoa, mitä sillä tarkoitetaan.

Kun vertailen noita ns. korjauksia, näyttää joku virheeni olevan sellainen, jossa olen vahingossa kirjoittanut väärin. Joku näyttää olevan sellainen, että en tule korjauksesta hullua hurskaammaksi.

Minusta on hyvä, jos jokin ihan kaamea virhe korjataan, mutta kun näissä jotenkin näyttää ainakin minun kannaltani katsoen korjatun ihan toisarvoisia seikkoja. Mutta jos joku tykkää siitä hommasta niin siitä vaan.

Allu kirjoitti...

:D kirjoitin sen varmuuden vuoksi suomeksi, hyvä, että sait selville, jos et ennestään tuntenut. Se on ihan yleinen sanonta hiustenhalkojan (Haarspalter) ohella.