lauantai 26. kesäkuuta 2010

On juhannus - Es ist Mitsommerfest

Juhannus on yksi suurimpia juhlia Suomessa. Monet juhlivat koko yön. Jos ei ole metsäpalovaroitusta, voidaan polttaa kokkoa. Kävimme leirintäalueella katsomassa tätä kokkoa. Siellä oli myös musiikkia ja tanssia.

Das Mitsommerfest ist in Finnland eines der grössten Feste im Jahr. Viele feiern es bis zum Morgen. Wenn keine Warnung vor Waldbrandgefahr ausgerufen worden ist, kann man auch ein Mitsommerfeuer anzünden. Wir waren auf dem Campingplatz um das Feuer zu gucken. Da gab es auch Musik und Tanzen.

Satama oli täynnä laivoja, veneitä ja juhlivia ihmisiä.
Der Hafen war voll von Schiffen, Booten und feiernden Menschen.
Mutta koska emme pidä suurista ihmisjoukoista, tulimme kiireesti kotiin. Kävimme saunassa ja grillasimme herkkuja.
Aber weil wir keine grossen Menschenmengen mögen, sind wir schnell nach Hause zurückgekommen und in die Sauna gegangen. Danach haben wir Leckerbissen gegrillt.

4 kommenttia:

Tuula kirjoitti...

Oikein hyvin olette juhlineet juhannusta. Minakaan en pida joukkotapahtumista.

Kirlah kirjoitti...

Tuula: ei kiinnosta mitkään massatapahtumat. Aina joku polkee varpaille ja hidastelee edessä tai mölisee vieressä. Ja musiikki soi niin, että pitää pitää korvatulppia. :(
En tiedä, onko kotipihalla sen paremmin. kaksi lokkipariskuntaa ovat keksineet jo monena kesänä tehdä naapurissa olevan tehtaan katolle pesän ja pitävät senpäiväistä meteliä, että hyvä jos äänensä kuulee ulkona...

Hanna kirjoitti...

Mittsommer vai Mitsommer - Olen viettänyt muutaman juhannuksen saksalaisessa seurassa ja yhden jopa Saksassa, Baden-Württenbergissä ja siellä juhannusta kutsuttiin Johannisfestiksi - en ole aikaisemmin kuullut puhuttavan Mittsommerista. Oppia ikä kaikki...
hannah

Kirlah kirjoitti...

Hanna: Mittsommer pitää siis olla. Anteeksi huolimattomuuteni!
Varmaan käyttävät saksalaiset eri puolilla maata eri sanoja. Itse olen kuullut käytettävän molempia. Onhan viinimarjakin nimeltään Johannisbeere, koska se on kypsä Saksassa juhannuksen tienoilla.