sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Suomalaisia kansallispukuja - Finnische Volkstrachten


Paikallinen tanhuyhdistys täytti 30 vuotta. Tässä suomalaisia kansallispukuja, joka paikkakunnalla on oma pukunsa. Minäkin olen tanssinut ryhmässä yli 20 vuotta sitten.
Der lokale Volkstanzverein wurde 30 Jahre alt. Auf dem Bild finnische Volkstrachten. Jeder Ort hat seine eigene Tracht. Auch ich habe in dieser Gruppe vor 20 Jahren getanzt.



Suomalaista kansanmusiikkia säestetään viululla tai haitarilla.
Finnische Volksmusik wird mit der Geige oder dem Ackordeon begleitet.

 Eräällä tanssijalla oli tällainen eteläpohjalainen puku. Sama kuin minulla.
 Eine der Tänzerinnen hatte so eine Tracht, aus Süd-Ost-Botnien in West-Finnland. So eine Tracht besitze auch ich.


Tämä on minun pukuni hame. Olen itse tehnyt koko puvun: kutonut kankaat ja ommellut hameen, puseron, liivin ja esiliinan.
Das ist der Rock meiner eigenen Tracht. Ich habe selbst die ganze Tracht hergestelltt: den Stoff gewebt; Rock, Bluse, Weste und Schürze genäht.



Naimattomilla naisilla on päässä nauhat, naimisissa olevilla on tällainen tykkimyssy. Päähineen olen askarrellut ja kirjonut itse, pitsin olen nyplännyt.
Unverheiratete Frauen haben nur ein Band auf dem Kopf. Die verheirateten Frauen haben so einen Hut, den ich gebastelt und gestickt habe. Die Spitze habe ich geklöppelt.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Raja tykkimyssyn pitämiseen ei mene naimattoman ja naimisissa olevan välillä vaan lapsen ja aikuisen - lapset (tytöt) pitävät nauhoja, aikuiset naiset (rippikoulun käyneet) tykkimyssyä.
Näin siis muissa kuin karjalaispuvuissa.

Karjalaispuvuissa päähinettä pitävät vain naimisissa olevat naiset. Naimattomille on omat päälaitteet.

mummun tyttö kirjoitti...

hei olen saanut mummultani perinnöksi tismalleen samanlaisen kansallis puvun suureksi harmikseni en saanut tilaisuutta olla mummum opissa jotta hän olisi minua opastanut puvun pukemisessa käytössä ja muissa säännöissä en edes tiedä minkä kaupungin kansallis puku tämä on kiinnostus on kova ja tahtoisin tietää kaiken mahdollisen kyseisestä puvusta :)voisitko mitenkään opastaa minua :) suurinta kysymystä minulle aiheuttaa tämä puvun huivi/saattaa olla myös eteen tuleva essu? on väriltään tumman vihräe nelis kanttinen josta lähtee kaksi narua :) kiitos paljon jo etu käteen :) t:mummun tyttö

Kirlah kirjoitti...

Mummun tyttö:
Tuo omani on ainakin Etelä-Pohjanmaan kansallsipuku. Vuorelmalla on tietoapuvuista:
http://kauppa.vuorelma.net/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=607&OpenGroups=607

Käytöstä esim. tässä osoitteessa:
http://www.kansantanssinyst.fi/puvusto/kayttoohje.htm

Minulla on tuo puku ollut 30 vuotta, enkä ollut koskaan kuullut, että siinä olisi huivia. vasta nyt keväällä kuulin sellaisestakin mahdollisuudesta eka kertaa.

Suomessahan on tarkkaan säädelty, mitä saa minkin puvun kanssa olla ja miten käyttää. Netistä varmaan löydät vaikka kuinka lisätietoa muistakin osoitteista.