lauantai 31. heinäkuuta 2010

Keitin punajuuria - Ich habe Rote Beeten eingekocht


Puutarhassa on alkanut sadonkorjuu. Tänään keitin jo puolet punajuurista. Loput jätin kasvamaan.
Die Erntezeit im Garten hat begonnen. Heute habe ich die Hälfte der Roten Beeten eingekocht. Den Rest lasse ich noch wachsen.


Minulla on nyt jo seitsemän litraa punajuuria säilöttynä talveksi.
Ich habe jetzt schon sieben Liter eingekochte Rote Beeten für den Winter.

maanantai 26. heinäkuuta 2010

Hautajaisissa - Die Beerdigung

Polttohautaaminen on yleistynyt Suomessa. Wikipedian mukaan 36 % polttohaudataan Suomessa, Helsingissä 78 %. Kuvassa Seinäjoen uurnalehto.
Die Feuerbestattung ist in Finnland üblicher geworden. Nach Wikipedia werden in Finnland 36 % der Leichen verbrannt, in Helsinki 78 %. Hier der Urnenfriedhof der Stadt Seinäjoki.
Mutta minun isäni haudattiin toissapäivänä perinteisesti.
Aber mein Vater wurde vorgestern traditionell beerdigt.

lauantai 17. heinäkuuta 2010

Kameran eteen tullutta - Vor die Linse gekommen

Bloggaajalla on aina kamera mukana, järvessäkin.
Ein Blogger hat immer die Kamera dabei, auch im See.

Ja linssin eteen voi osua eläimiä,
Und vor die Linse kommen mal Tiere,

kasveja (tässä keiholehti),
mal Pflanzen (hier das Pfeilkraut),
tai ihmisiä.
oder Menschen.

Helle jatkuu.
Die Hitze setzt sich fort.

maanantai 12. heinäkuuta 2010

Kukkaniitty - Blumenwiese

Kaikkea nurmikkoa ei pidä leikata. Jätämme aina pieniä läikkiä leikkaamatta. Niin saa automaattisesti ja ilmaiseksi hienon kukkakedon,
Den ganzen Rasen soll man nicht mähen. Wir lassen immer einen kleinen Flecken wachsen, ohne zu mähen. So bekommt man automatisch und kostenlos eine schöne Blumenwiese,
joka houkuttelee perhosia.
die Schmetterlinge lockt.

Puutarhakukatkin tykkäävät, kun on lämmintä. Yhä vain yli 30 asteen helteet jatkuvat.
Auch die Gartenblumen mögen die Wärme. Die Hitzewelle mit über 30 Grad setzt sich fort.

perjantai 9. heinäkuuta 2010

Hikoilua - Nur Schwitzen



On niin kuuma, että paras harrastus olisi melominen järvellä, mutta sitä ei voi tehdä yksin. Ja nyt ei ole kaveria: kaikki kaverit ovat matkoilla tai heillä on vieraita. Mies ei voi meloa kanssani, sillä hänen olkapäänsä loukkaantui neljä vuotta sitten.

Es ist so heiss, dass das beste Hobby jetzt das Kanufahren auf dem See wäre, aber das kann man nicht allein tun. Im Moment habe ich keinen Freund dazu: Alle Freunde sind verreist oder sie haben Gäste. Auch der Mann kann mit mir nicht Kanu fahren, weil seine Schulter vor vier Jahren verletzt wurde.
Täytyy katsella vain vanhoja kuvia, vaikka takamus liimaantuu tuoliin hiestä.
Also muss man nur alte Bilder gucken, obwohl man so viel schwitzt, dass das Gesäss am Stuhl klebt.
Vesitatar.
Wasser-Knöterich.

Järvikaisla.
Gewöhnliche Teichbinse.

torstai 8. heinäkuuta 2010

Ihana kesä - Der herrliche Sommer



Joka viikko alkaa puutarhassa kukkia uudet kukat.
Jede Woche erscheinen im Garten neue Blumen.
Muisto isästä, joka kuoli viime viikonloppuna. Tämän ruusun on isä tuonut Karjalasta entiseltä kotipaikaltaan monta vuotta sitten.
Eine Erinnerung an den Vater, der am letzten Wochenende starb. Er hat diese Rose von Karelien gebracht, von seiner ehemaligen Heimatstelle.
Tätä keltaista ruusua rakastan eniten. Keltaiset kukat ovat lempikukkiani.
Diese gelbe Rose liebe ich am meisten, weil gelbe Blumen meine Lieblingsblumen sind.

Hellettä jo monta päivää. Eilen asuimme Suomen kuumimmassa paikassa, yli 30 astetta varjossa.
Ei voi valittaa, kun muistaa tämän. 60 astetta eroa!

Schon seit vielen Tagen ist es heiss. Gestern haben wir an der heissesten Stelle im ganzen Land gewohnt, über 30 Grad im Schatten. Aber man kann nicht klagen, wenn man sich an dieses erinnert. 60 Grad Unterschied!