maanantai 3. tammikuuta 2011

Näkymiä kirkonkylästä - Einige Aussichten in der Dorfmitte

Tänään kävin kirkonkylällä. Joka toinen ihminen puhui venäjää. Venäjällä ei vietetä joulua. Uusi vuosi on venäläisten tärkeä juhla, ja monet tulevat viettämään sitä Suomeen.
Heute war ich in der Dorfmitte. Alle zwei Leute haben Russisch gesprochen. In Russland wird keine Weihnachten gefeiert, das Neujahr ist ihnen ein wichtigeres Fest. Viele kommen nach Finnland um das Neujahr hier zu feiern.


Näitä kahta ensimmäistä kohtaa venäläiset kuvasivat ahkerasti, oikein jonottivat. Joten minäkin kuvasin ne.
Diese zwei ersten Aussichten haben die Russen sehr eifrig fotografiert, sie haben sogar Schlange gestanden. Darum habe auch ich die Stellen fotografiert :)

Luotsiveneillä ei ole talvella töitä.
Lotsenboote haben keine Arbeit im Winter.

Aurinkokin paistaa, mikä on harvinaista joulu- ja tammikuussa. Telineet ovat matonkuivaustelineitä.
Ja kuvat ovat muuten otetut keskellä päivää.
Auch die Sonne scheint, was ganz seltsam im Dezember und Januar ist. Auf dem Gestell werden im Sommer Teppiche getrocknet.
Und noch etwas: die Bilder sind nicht am Morgen oder am Abend aufgenommen sodern mitten am Tag!

2 kommenttia:

Vaahtera-Maria kirjoitti...

No siinäpä se onkin, kun engalanti puskee joka puolelta, tahtoo muut kielet jäädä sen alle. Kiva, kun näin pidät monipuolisuutta yllä!

Pitää paikkansa, että vuoden vaihteen ja Loppiaisen välillä on venäläiset liikkeellä. Muutamia kertoja Kolilla, mökillämme, todettu, että kylläpä venäläisiä riittää. Eipä siinä mitään, tervetuloa vain tuomaan Suomeen rahaa :) Ja laskettelurinteille Loma-Kolille ja Ukko-Kolille (ja muuallekin) kyllä mahtuu...

Kirlah kirjoitti...

Vaahtera-Maria: kyllä tänne Suomeen todella mahtuu. Kylläpä olisivat Imatra ja Lappeenrantakin kuivettuneita pikkukyliä, jos ei olisi turisteja.