tiistai 4. tammikuuta 2011

Silakkapihvejä - Strömlinge braten

Perinteinen ruoka on nykyään yhä harvinaisempaa. Tein silakkapihvejä, mitä monet nuoremmat eivät enää välitä tehdä. Näin ne tehdään:
Laita leivinpaperin päälle jauhoja, ja sen päälle silakkapihvit selälleen.

Die Leute kochen Traditionelles immer seltener. Ich habe Strömlinge gebraten. So was wollen viele Jüngere nicht mehr machen. So macht man das:
Das Backpapier zuerst mit Mehl bestreuen, und darauf die Strömlinge auf den Rücken legen.

Jokaisen pihvin päälle valkopippuria, suolaa ja tilliä. Puolet silakoista saavat vielä juustosiivun.
Jeden Strömling mit Weisspfeffer, Salz und Dill bestreuen. Auf die Hälfte der Strömlinge kann man noch eine Scheibe Käse legen.
Ne, joissa ei ole juustoa, laitetaan juustoisen pihvin päälle ja paistetaan molemmin puolin.
Die Strömlinge ohne Käse werden auf die mit Käse gelegt. Danach von beiden seiten braten.



Valmis! Syödään perunamuusin ja salaatin kanssa. Meillä oli myös kanttarellikastiketta.
Fertig! Wird mit Kartoffelpüree und Salat gegessen. Wir hatten auch Pfifferlingsauce damit.

7 kommenttia:

anja kirjoitti...

Näyttää tosi herkulliselta! Juusto antaa silakalle varmasti lisää makua.
Itse olen niin laiska, että laitan vain tillit ja mausteet väliin, kaksi filettä päällekkäin ja uuniin kiertoilmalle.

Marja-Leena kirjoitti...

Nam, enpä ole aikoihin laittanut. Pitää tehdä joku kerta.

Kotona opin jo lapsena nopean jauhotuksen: sopivasti suolaa ja vehnäjauhoja muovipussiin. Putsatut silakat sinne ja pientä ravistelua. Pussista silakat sitten vain pannulle voisulan päälle paistumaan.

Tavallisesti paistettiin kerralla kilo tai ainakin puolikiloa silakoita. Yleensä jätettiin vielä pyrstö, joka oli minustä erityisesti lapsuudessani mukavan rapeaa pureskeltavaa.

Meillä ei koskaan laitettu juustoa. Pitääkin kokeilla, millaisen säväyksen se antaa silakoille.

Kirlah kirjoitti...

anja: en olekaan jostain syystä koskaan ymmärtänyt laittaa silakkapihvejä uuniin tulemaan, vaikka lihapullia kylläkin. Täytyypä kokeilla, jos pääsisi vähemmällä käryllä.

Marja-Leena: juu, lapsuudesta muistan, että äiti ei koskaan tehnyt tällaisia pihvejä, vaan aina koko pannullisen ja useammankin. Ja niissähän oli ruodotkin.
Vasta opiskeluaikana kaupungissa opin tämän "hienomman" tavan laittaa silakoita. - Ja nyt se on nuorisosta jo vanhanaikaista!!

Vallaton mummeli kirjoitti...

Seuraavan kerran, kun kaupassa on silakoita, pitääpä ostaa. Näyttävät niin herkullisilta. Minäkään en ole juustoa ennen laittanut, mutta nyt pitää kokeilla. Se pussissa jauhottaminen sopisi varmaan minulle, kuten myös uunissa paistaminen.

Vallaton kirjoitti...

Tein silakkapihvit edellisen ohjeeni mukaan :) Niistä tuli niin hyviä, että kun nuoriso tuli illalla kotiin, niin söivät pihvit kylminä ja herkullisiksi kehuivat.

Seuraavana päivänä menin ostamaan lisää silakkafileitä, kaksi pakettia. Tänään tein uunissa silakkarullia creme fraichessa ja peruna-porkkana-bataattimuussia sekä salaattia. Silakkaa pitäisi syödä useamminkin. On se niin hyvää ja siitä saa helposti monenlaista herkkua.

Kiitoksia vinkistä!

Kirlah kirjoitti...

Vallaton: turhan usein jää tällainenkin hyvä ja edullinenkin ruoka unohduksiin kaikkien "hienojen" ruokien viedessä voiton. Minäkin olen kokeillut tuota uunissa kermassa paistamsita, mutta nämä ovat parempia. Itse asiassa olen täällä Itä-Suomessa oppinut, että muikku on parempaa. Ken muikun makuun pääsee, ei silakasta niin enää välitäkään. (Paitsi tänään ostin kaupungissa käydessä savusilakoita, jotka kuitenkaan eivät ole niin hyviä kuin ennen lapsena ollessa, ovat jotenkin vetisen luttanoita) :(

Vallaton kirjoitti...

Söin yhteen aikaan muikkuja liikaa, että vähän kyllästyin makuun. Maistuivat lopulta liian rasvaisilta :) Olimme tuttavan mökillä ja muikkua tuli ämpärikaupalla. Valmistimme niitä eri tavoin, mutta liika on liikaa. Jossain vaiheessa isäntä lähti ämpärin kanssa lähikauppaan ja vaihtoi muikut muuhun eineeseen. Olisiko ollut vaihtarina lihaa vai peräti makkaraa. ;)

Savusilakat olivat lapsuuden herkkua. Olen joskus saanut lähes yhtä hyviä, mutta harvoin löytää mehukkaan herkullisia.

Ps. Laitoin blogissani linkin tänne silakkapihveihin