lauantai 8. tammikuuta 2011

Tänään leivontaa - Heute haben wir gebacken

Tänään teimme kaverin kanssa karjalanpiirakoita, yhteensä 80 kappaletta. Ne ovat niin suuritöisiä, ettei viitsi yksin alkaa tehdä.
Heute haben wir mit einer Freundin Karelische Piroggen gemacht, insgesamt 80 Stück. Eine so grosse Arbeit will man nicht allein machen.

Ensin keitetään riisipuuroa. Sitten tehdään piirakkataikina: ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Kaulitaan pyöreitä ohuita levyjä ja levitetään puuroa levyn keskelle.
Zuerst wird Reisbrei gekocht. Der Piroggenteig: Roggenmehl, Wasser und Salz. Aus dem Teig sehr dünne, runde Platten ausrollen und Brei auf die Platten auflegen.


Käännetään molemmat reunat puuron päälle ja rypytetään. Paistetaan 300 asteessa.
Beide Kanten auf den Brei wenden und falten. Bei 300 Grad Hitze im Ofen backen.

6 kommenttia:

anja kirjoitti...

Aika monta työvaihetta, mutta lopputulos näyttää ja maistuu varmasti herkulliselta!

Kirlah kirjoitti...

anja: herkullisia olivat, vaikka eivät näytäkään ammattilaisen tai muuten tottuneen tekemiltä. :)

Helen kirjoitti...

Liebe Kirlah!

Voitko kertoa minulle piirakan resepti? Tykkään ne niin hirveästi,(ja sinun blogi myös) =)

Terveiset Hallesta (Saksassa), Helen

Kirlah kirjoitti...

Helen: Kiitos.

Tässä on yksi resepti:
Kuoritaikina:

* 2 dl kylmää vettä
* 2 tl suolaa
* 5 1/2 dl ruissihtijauhoja tai
4 1/2 dl ruisjauhoja ja 1 dl vehnäjauhoja

Puuro:

* 3 dl vettä
* 12 dl maitoa
* 3 dl riisiä
* 2 tl suolaa

Ohjeen otin täältä:
http://www.keittotaito.com/karjalanpiirakat.html

Muuten samalla lailla tein, mutta en käyttänyt vehnäjauhoja, vain ruisjauhoja.

Sauerkraut kirjoitti...

Lecker!

Kirlah kirjoitti...

Sauerkraut:
stimmt ja auch!