perjantai 28. tammikuuta 2011

Tekniikka koulussa - Technik in der Schule

Eikö mikään riitä ihmiselle?
Tästä kaikki on alkanut: taulu, liitu ja sieni, joka luokassa.
Uns reicht wohl nichts?
Hier hat alles  begonnen: Tafel, Kreide, Schwamm, und das in allen Klassenzimmern.
 Sitten tulivat piirtoheittimet. Ensin yksi koko talossa, sitten yksi kerrosta kohti, sen jälkeen joka luokkaan.
Dann kamen die Tageslichtprojektore (auch Polylux oder Overheadprojektor genannt). Zuerst einer für die ganze Schule, dann einer auf jedem Stockwerk, später hatten alle Klassenzimmer einen Projektor.
 Mutta vähitellen tulivat dataprojektorit ja dokumenttikamerat ja niillä saattoi heijastaa suoraan kuvia tai vaikka kirjan tekstiä valkokankaalle. Kukaan ei halunnut enää taistella kalvojen kanssa. Näitäkin on nyt joka luokassa.

Aber allmählich kamen die Datenprojektore und Dokumentkameras, mit denen man Bilder oder einen Text vom Buch direkt auf der Leinwand anzeigen konnte. Jetzt brauchte man nicht mehr mit Folien zu kämpfen.
Tietokoneita on ollut jo monta sukupolvea, tämäkin on jo vanhanaikainen, vaikka se toimii vielä hyvin.
Computer haben wir schon viele Generationen gehabt, auch der auf dem Bild ist schon altmodisch, obwohl er gut funktioniert.

 Kun tuli läppärit joka luokkaan, ei kukaan halunnut käyttää enää vanhanaikaisia koneita. Ne ovat liian hitaita ja tehottomia.
Als wir Laptops in jedes Klassenzimmer bekamen, wollte niemand mehr die alten Computer benutzen, sie waren zu langsam und uneffektiv.

Entäs kuullunymmärtäminen. Siihen olivat ensin kelanauhurit, kasettinauhurit, CD-soittimet,  tietokoneet. Tässä kuvassa samassa laitteessa sekä kasettisoitin että CD-soitin.

Und wie war es mit der Hörverständnis? Zuerst die Tondbandgeräte, dann Kassettenspieler, CD-Spieler, Computer. Auf diesem Bild das Gerät mit sowohl Kassettenspieler als auch CD-Spieler.
Videot, DVD, mutta ah niin vanhanaikaisia. Nyt pitää näyttää oppilaillekin kuvia ja elokuvia You tubista tietokoneilla.
Videos, DVD, aber alles schon altmodisch. Jetzt muss man den Schülern  Bilder und Filme vom You tube zeigen.


 Sitten tulivat eBeam-laitteet. Opettaja kirjoittaa tai piirtää kynällä laitteen näytölle, sama kopioituu heti oppilaiden tietokoneille, valkokankaalle ja menee saman tien myös etäoppilaiden tietokoneille tai seinälle. Näitä on meidän koulussa kaksi.

Ja tämä kaikki oppilaille ilmaista! Joissakin kouluissa kunta on kustantanut oppilaille jo omat läppärit, meillä ei vielä.
Minä olen elänyt ja kokenut nämä kaikki vaiheet!

Dann kamen die eBeam-Geräte. Der Lehrer schreibt etwas mit einem Stift auf den Bildschirm, dasselbe sehen die Schüler sofort auf ihren Laptops und auf der Leinwand. Und sogar die Distanzschüler sehen das auf ihren Laptops oder an der Wand. Diese Geräte haben wir zwei Stück in unserer Schule.

Und das alles ist den Schülern immer kostenlos gewesen! In einigen Schulen haben die Schüler ihre eigenen Laptops von der Gemeinde bekommen, bei uns noch nicht.

Ich habe alle diese Phasen erlebt!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Aloitat postauksesi "Eikö mikään enää riitä ihmiselle?"
Lause sisältää jonkin näkymättömän vastalauseen. No selitäthän toki kantaasi sillä, että on paljon toimivia laitteita, mutta,kun uusi ilmestyy, niin vanhat saavat väistyä. Ja kaikki tämä on ilmaista.Jotenkin näin kirjoitat. Minua jäi kaivelemaan pari asiaa. Pitäisikö pysähtyä johonkin vaiheeseen, pitäisikö vanhempien maksaa kuluja ja kuka pakottaa näyttämään oppilaille You tubista elokuvia. Vaativatko oppilaat joitain tiettyjä elokuvia ohi opinto-aiheen?
Ainakin minulla (1948 syntyneellä) uteliaisuus heräsi eBeam- laitteiden ja etäopiskelun suomiin mahdollisuuksiin.
Tietotekniikka on historiallisesta perspektiivistä katsoen teollisen vallankumouksen potenssiin sata vaihe. Tietämättä mitään voin vain nähdä sieluni silmillä sen, kuinka paljon tietotekniikka voi säästää tulevaisuudessa aina vain enemmän luonnonvaroja, mahdollistaa vuorokauden suunnittelun ym. ym. ym.
Terveiset diletantilta ja jaksamista niiden oppilaiden kanssa.

Kirlah kirjoitti...

Anonyymi: Ahaa, on jotenkin sitten ehkä ristiriitaisesti tullut esitellyksi.
En tarkoita, että kehityksen olisi pitänyt pysyä tuossa taulu-liitu-yhdistelmässä, vaikka toisaalta minusta usein tuntuu, että koneet eivät niin järin paljon ole tuoneet paljoa lisäarvoa. Toisaalta minusta olisi voinut pysähtyäkin, sillä koulussakin on hyllykaupalla joka oppiaineessa hyviä videonauhoja, joita ei voi enää näyttää, kun ei ole enää toimivia videolaitteita, eikä uusia kannata enää ostaa kun tallenteet on oltava muunlaisia.

You tubella tarkoitan lähinnä sitä, että jos haluaa näyttää oppilaille vaikkapa opettamansa kielen kulttuuria, vaikkapa Saksan karnevaaleja, ei noilla videonauhoilla tee enää mitään, vaan netistä on etsittävä sopiva pätkä. Toisaalta: netti tuo paljon uusia mahdollisuuksia vaikka mihin, mikä on positiivista.

Saahan kehitys mennä eteen päin, mutta lähinnä minua kauhistuttaa se, että se menee sellaista vauhtia eteen päin, että paljon hyviäkin ja toimivia laitteita joudutaan hyllyttämään, kun yhtäkkiä pitääkin olla taas uutta. Vauhti voisi olla hieman rauhallisempi.