perjantai 4. helmikuuta 2011

Lapin vähemmistökansa - das Minoritätsvolk in Lappland

Ylihuomenna 6.2. on saamelaisten kansallispäivä. Suomessa on noin 7000 saamelaista, suurin osa heistä asuu kolmessa pohjoisimmassa kunnassa. Saamelaisia on koko maailmassa yhteensä noin 75 000, heitä asuu Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Kuolan niemimaalla Venäjällä.

Übermorgen, am 6.2. ist der nationale Feiertag des samischen Volkes. In Finnland gibt es ung. 7000 Samen, der grösste Teil von ihnen wohnt in den drei nördlichsten Gemeinden in Lappland. Auf dem Wohngebiet der Samen in Norwegen, Schweden, Finnland und Kola Halbinsel gibt es insgesamt 75 000 Samen.
Eri saamelaiskieliä on nykyään yhdeksän. Suomessa niistä puhutaan kolmea.
Es gibt hetzutage neun verschiedene samische Sprachen. Drei von ihnen werden in Finnland gesprochen.

Poronhoito, metsänhoito ja turismi ovat saamelaisten elinkeinoja.
 Rentierzucht, Waldwirtschaft und Tourismus sind einige Erwebstätigkeiten des samischen Volkes.
Lapin kansallispukuinen nukke.
Die lappische Trachtenpuppe.


Lapinäidin kehtolaulu kanteleella soitettuna.
Das Wiegenlied der lappischen Mutter. Das Lied wird mit Kantele, dem finnischen  Nationalinstrument gespielt.

2 kommenttia:

anja kirjoitti...

Kauniita maisemia, tykkylumisia puita ja tuo maisema punertavine taivaineen, näyttävät miten kylmää pohjoisessa on.

Kirlah kirjoitti...

Anja: Minusta alkaa tuntua, että minunkin on päästävä joskus käymään Lapissa myös talvella.