torstai 10. helmikuuta 2011

Moton tekosia - Das hat die Waldmaschine gemacht

Vielä eilen saatoimme nähdä tällaisen maiseman: oikealla meidän talomme ja leikattu kuusiaita.  Takana  naapurin valtavat kuuset ja metsä. (Kuva viime talvelta).

Noch gestern konnte man so eine Aussicht sehen: rechts unser Haus und der geschnittene Fichtenzaun. Die grossen Fichten da mitten gehören einem Nachbarn. (das Photo vom letzten Winter).





Sitten tuli metsäkone, moto. Se alkoi kaataa puita, oksi ne, leikkasi poikki ja pinosi.

Dann kam eine Waldmaschine, der Holzvollernter, und begann die Bäume zu fällen, abzuästen, abzuschneiden und aufzustapeln.


Nyt näemme naapuritalonkin, jota emme koskaan ennen ole nähneet.
Jetzt sehen wir auch bis zum Haus des Nachbarn.

3 kommenttia:

anja kirjoitti...

On se rajua nykyään tuo metsän tehokorjaus. Ennen sentään otettiin puita harvakseltaan pois ja aina jätettiin siemenpuitakin. Nyt pannaan sileäksi, kynnetään ja istutetaan taimet. Kauanko kestää, kunnes siinä on taas metsä? Ja von Döbeln ratsasti aukkoja katsellen...oliko ne näitä aukkoja? Hm.

Rosina kirjoitti...

On varmaan tosi outoa katsoa entistä maisemaa, niin muuttunut se on.
Tottuukohan siihen vuodessa?
Huh, huh!

Kirlah kirjoitti...

Anja ja Rosina: tuokaan ei tuntuisi niin hurjalta, jos jossain kaukana krovessa joku hakkaa metsänsä putipuhtaaksi.
Mutta tämä on ihan talon vieressä, Taöomme on kaksi metriä rajasta ja kaikki puut on nurin. Tähän saakka olen nähnyt ikkunastani tietokoneella istuessani oravien hyppelevän ja leikkivän puissa, närhet kinastelevat, tikat hakkaavat käpyjä. Olin juuri suunnitellut,e ttä kunhan saan paremman kameran, alan kuvata oikein ajan kanssa ikkunastani katsellen. Nyt ei ole kuin hävistyksen kauhistus edessäni.

En toisaalta moiti, sehän ei ollut meidän tonttia :(