lauantai 7. toukokuuta 2011

Kevään ensimmäisiä - Einige der Ersten im Frühling

 Lumet ja jäät ovat lähteneet. Nyt on kasvien vuoro. Yksi ensimmäisistä kevään kukista  Kaakkois-Suomessa on  Kangasvuokko.
Der Schnee und das Eis sind verschwunden. Jetzt sind die Blumen an der Reihe. Eine der ersten Blumen im Frühling hier in Süd-Ost-Finnland ist die Frühlingsküchenschelle.



 Myös vaskitsa on herännyt. Vaskitsa ei ole käärme vaan yksi liskolaji.
Auch die Blindschleiche ist aufgewacht. Sie gehört nicht zu den Schlangen sondern zu den Echsen.

 Suomyrtti.
Der Gagelstrauch.

 Vaivero.
 Torfgränke (Zwergloorbeer).

Mikäs perhonen tämä on? Kun katsoo tarkemmin, siinä onkin kaksi perhosta, jotka imevät mettä samasta leskenlehdestä.
Was ist das für ein Schmetterling? Genauer gesehen sieht man da zwei Schmetterlinge, die Honig von demselben  Huflattich saugen.

5 kommenttia:

anja kirjoitti...

Kangasvuokko on todella kaunis. Hienoja kuvia olet ottanut.
Aurinkoista äitienpäivää Sinulle!

Kirlah kirjoitti...

Anja: kangasvuokko on kaunis, mutta niitä on tosi vaikea löytää. Täällä ei muuten valko- ja sinivuokkoja luonnonvaraisena olekaan.

Rosina kirjoitti...

Pitipä oikein Wikipediasta tukia suomyrttiä ja vaiveroa, selvisi, ettei niitä kasvakaan kotipaikallani.
Tuntuivatkin niin oudoilta.
Taas viisastui vähäsen. :))

Kirlah kirjoitti...

Rosina: joitakin lajeja on täällä sellaisia, jota ei kaikkialla Suomessa kasva. Onkohan ruusuruoho sinulle tuttu? Ei ainakaan itselleni silloin kun tänne tulin. Pitäneekin kuvata sitä kesällä.

Rosina kirjoitti...

Ei ole ruusuruohoa näkynyt näillä main. :(
Soma nimi sillä kasvilla, mukava jos saat sen kuvattua kesällä. :)